Κυριακή, 14 Μαΐου 2017

«Η χελώνα μας κοιμάται, μήπως ξέρετε γιατί; Υπάρχει άλλο ζώο υπναράδικο σαν αυτήν;»



Πρόγραμμα φυσικών επιστημών που υλοποιήθηκε με συμβολή της σχολικής συμβούλου Προσχολικής Αγωγής Ν. Χανίων κ. Κασσωτάκη.
 Αφόρμηση: Από την αρχή της χρονιάς φροντίζουμε την Μαρία την χελώνα που από την περασμένη χρονιά μεγαλώνει στο νηπιαγωγείο μας. Κάθε Σαββατοκύριακο το παιδί που παίρνει για καθάρισμα τις πετσέτες και τα τραπεζομάντιλα αναλαμβάνει να φροντίσει και τη χελώνα. Είναι μεγάλη χαρά για μας να την φροντίζουμε.





Το παιδί που πήρε τη χελώνα για να την φροντίζει στις διακοπές των Χριστουγέννων μας είπε ότι τις τελευταίες μέρες η χελώνα δεν έτρωγε αλλά συνέχεια κοιμόταν, Αρχίσαμε να μετράμε τις γαρίδες που βάζαμε και είδαμε ότι πράγματι η χελώνα μας δεν έτρωγε αλλά ήθελε να κοιμάται.

Γιατί η χελώνα μας κοιμάται. Ύστερα από πρόταση των παιδιών έγινε αναζήτηση στο διαδίκτυο και στα βιβλία που έχουμε στο σχολείο . Έτσι μάθαμε ότι η χελώνα μας είχε πέσει σε χειμερία νάρκη . 
Εδώ τέθηκε τα ερωτήματα : 
🔼Τι είναι χειμερία νάρκη; 🔼Υπάρχουν άλλα ζώα που πέφτουν σε χειμερία νάρκη;
🔼 Γιατί πέφτουν σε χειμερία νάρκη αυτά τα ζώα.


Ένα ppt ήταν πολύ κατατοπιστικό, μας βοήθησε να βρούμε τις απαντήσεις που ζητούσαμε.

https://www.slideshare.net/eirmatth/ss-43659631
Τα ζώα πέφτουν σε χειμερία νάρκη γιατί κατά τη περίοδο του Χειμώνα δεν μπορούν να ικανοποιήσουν βασικές ανάγκες τους.





Επειδή θέλαμε περισσότερες πληροφορίες ζητήσαμε από την οικογένεια μας να μας βοηθήσει. 
Κάθε παιδί επέλεξε ένα ζώο από αυτά που μάθαμε ότι πέφτουν σε χειμερία νάρκη και ανέλαβε να συγκεντρώσει πληροφορίες γι αυτό. Αυτές τις πληροφορίες τις καταγράψαμε με τη βοήθεια των γονιών μας και τις παρουσιάσαμε στο σχολείο. Συγχρόνως παρατηρούσαμε αν αυτές συμφωνούν με αυτές που είχαμε πάρει από το ppt και παίρναμε βοήθεια από την ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια που έχουμε στο σχολείο μας. 



Βρήκαμε που επιλέγουν να κοιμούνται τα ζώα. έτσι καταγράψαμε τα ευρήματα πάνω στις εικόνες των ζώων.
Στη συνέχεια αφού ερευνήσαμε χωριστήκαμε σε ομάδες ανάλογα με το μέρος που πέφτουν σε χειμερια ναρκη τα ζώα και  φτιάξαμε μια μακέτα.

Πρώτα καθένας μας επέλεξε από τα ζώα που έχουμε στο νηπιαγωγείο ένα που πέφτει σε χειμερία νάρκη.
Ερευνήσαμε που κοιμάται το ζώο μας και έτσι χωριστήκαμε σε ομάδες. Φτιάξαμε ένα μέρος ασφαλές για να κοιμήσουμε τα ζώα μας. Στην συνέχεια παρουσιάζουμε την κατασκευή μας στην ολομέλεια.


Όλοι μαζί φτιάχνουμε το πάτωμα της μακέτας και τοποθετούμε πάνω τις φωλιές με τα ζώα.





Αφού μάθαμε τα ονόματα των ζώων κάναμε ασκήσεις φωνημικής κατάτμησης και χωρισμού λέξεων σε γράμματα  διαφοροποιημένης δυσκολίας.




 Ακόμα διαβάσαμε βιβλία που αναφέρονται στη χειμερία νάρκη.





Παίξαμε παζλ που εικόνιζαν ζώα σε χειμερία νάρκη

 Κύρια Δραστηριότητα:
Συγκρότηση κατηγοριών: Ανάλογα με τον τρόπο αναπαραγωγής ( θηλαστικά, γεννούν αυγά), με το περιβάλλον διαμονής( στεριά, νερό και αμφίβια), με την τροφή που καταναλώνουν ( σαρκοφάγα, φυτοφάγα και παμφάγα) και με τον τόπο που πέφτουν σε χειμερία νάρκη(σπηλιά, χώμα, πέτρες και ξύλα). Ατομική εργασία στην ολομέλεια: Τα παιδιά είχαν στα χέρια τους τέσσερις εικόνες του ζώου τους και κολλούσαν μία σε κάθε κατηγορία που είχε δημιουργηθεί σε κάνσον χαρτί.



Πίνακες διπλής εισόδου: Εργασία σε 4 μικτές ως προς το

μαθησιακό επίπεδο των παιδιών ομάδες.  Συμπληρώθηκαν 
με σύμβολα τέσσερις πίνακες διπλής εισόδου που είχαν 
από τη μία πλευρά τα ζώα και από την άλλη τις
 προαναφερθείσες τέσσερις κατηγορίες. ( τρόπος
 αναπαραγωγής, περιβάλλον που ζουν, τροφή που
 καταναλώνουν και είδος φωλιάς).




Επέκταση-Εμπέδωση Ψηφιακή Αφήγηση:  Τα παιδιά ασκήθηκαν στο διάβασμα των πινάκων που παρουσίαζαν τις 4 κατηγορίες βασικών χαρακτηριστικών με τη χρήση φωτογραφιών. Έγινε μαγνητοφώνηση κάθε παιδιού ή δυάδας παιδιών την ώρα που διάβαζαν τους πίνακες που αφορούσαν το ζώο που είχαν ερευνήσει. Τα παιδιά σε μικτές ως προς τις ικανότητες ομάδες και με τη βοήθεια εκπαιδευτικού, επέλεξαν από σύνολο φωτογραφιών χαρακτηριστικές για τα δικά τους ζώα. Οι εκπαιδευτικοί δημιούργησαν μια ψηφιακή αφήγηση που τους άρεσε να μελετούν αφού είχαν συμβάλει στη δημιουργία της.